۷ خرداد ۱۳۹۴، ۲۰:۰۱

حجت‌الاسلام مبلغی:

اخلاق حقوقی می‌تواند تندروهای جهان اسلام را به حاشیه بکشاند

اخلاق حقوقی می‌تواند تندروهای جهان اسلام را به حاشیه بکشاند

قم - رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی گفت: امروز جامعه جهان اسلام نیازمند بر توافق بر اخلاق حقوقی است تا از این رهگذر متعصبان و تندروها را به حاشیه بکشاند.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت‌الاسلام احمد مبلغی غروب پنجشنبه در افتتاحیه دومین کنفرانس بین‌المللی فقه و قانون که در سالن مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) برگزار شد اظهار کرد: امروز در سطح جهان گرایشی به وجود آمده که برای حل بسیاری از مشکلات بین المللی و منطقه‌ای به کانون گرم و پرمحتوای اخلاق مراجعه کنیم.

وی گفت: مسائلی همچون قاچاق مواد مخدر، مالکیت فکری و بسیاری از مسائل کلان فرهنگی در ساحت حقوقی و جهانی برخوردار از خمیرمایه اخلاقی است و گویا انسان مشکلاتی را فراروی خود می‌بیند که چاره‌ای جز مراجعه به اخلاق ندارد.

این استاد حوزه تاکید کرد: لازم است انسان، اخلاق را به عنوان یک منبع برای حقوق در نظر بگیرد و از اخلاق قوانینی بسازد که بتواند مشکلات جوامع را حل کند و خلاءهای موجود را با پوشاندن حقوق به لباس اخلاق برطرف کند.

حجت‌الاسلام مبلغی با بیان اینکه ما مسلمانان تجربه قوی در مورد رابطه اخلاق و قانون داشته‌ایم اظهار کرد: فقه ما بر اساس اخلاق شکل گرفته و در جای جای فقه ما ردپای اخلاق را می‌تواند مشاهده کرد.

وی گفت: اگر پرونده اخلاق نهفته در فقه اسلامی روزی به دست شما محققان حوزه‌ها و دانشگاه‌ها باز شود آشکار می‌شود که تا چه اندازه در لابه‌لا و لایه‌های این فقه، اخلاق نهفته شده است.

رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: امروز ما با میراث بزرگ اخلاق فقهی یا فقه اخلاقی مواجه‌ایم و می‌توانیم با گرایشی که در جهان مطرح شده که می‌خواهد اخلاق را به مثابه قانون بسازد، با دستان پر و پیام‌های جدیدی به سمت این گرایش برویم.

اخلاق نقطه مشترک انسانهاست

حجت‌‌ الاسلام مبلغی اضافه کرد: اخلاق نقطه مشترک انسان‌هاست و ما می‌توانیم حرکت نیرومند اخلاق‌مدار را در جامعه اسلامی رهبری کنیم.

وی کنفرانس بین‌المللی اخلاق و قانون را حرکتی در راستای تبیین دیدگاه‌های فقهی در ارتباط با استفاده از اخلاق در قانون دانست و افزود: این کنفرانس حرکت آغازین است که اگر در حوزه و دانشگاه رشد یابد و کشورهای اسلامی بر تقنین اخلاق نسبت به مسانل فی مابین خود تمرکز کنند زمینه ای برای تفرق نمی‌یابند.

این استاد حوزه با بیان اینکه اخلاق و عصبیت با هم ناسازگارند، تاکید کرد: اخلاق یک نهاد لطیف، مواج و انسانی و الهی است که هر گونه خشونت و تندروی را بر نمی‌تابد.

حجت‌الاسلام مبلغی تصریح کرد: امروز جامعه جهان اسلام نیازمند بر توافق بر اخلاق حقوقی است تا از این رهگذر متعصبان و تندروان را به حاشیه بکشاند.

کد خبر 2762944

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha